Obchod

Vše o elektrokolech
stdClass Object
(
    [id] => 261
    [asset_id] => 791
    [title] => Vše o elektrokolech
    [alias] => vse-o-elektrokolech
    [introtext] => 

Elektrokola už dávno nejsou jen pro starší osoby nebo pro ty s nějakým hendikepem. Jsou pro ty, kteří chtějí dojet dál a snadněji.

Sepsali jsme pro vás článek o tom, jak a podle čeho elektrokolo vybrat a také na co si dát pozor.

[fulltext] =>

Začneme tím, kde elektorkolo koupit a na jaké jeho vlastnosti se zaměřit.

Elektrokolo doporučujeme koupit v obchodě, kde vám zaručí nejen jeho záruční opravu, ale i pozáruční péči. Myslete na to, že nekupujete jen obyčejné, mechanicky poháněné kolo, ale i komplikovanou elektrickou jednotku, která vyžaduje pouze odborný servis.

Při výběru se zaměřte jen na elektrokola od renomovaných značek, které se na jejich vývoji podílí a poskytují náhradní díly i několik let po tom, co se daný model přestal vyrábět. Takovými spolehlivými značkami jsou například Apache, Rock Machine nebo Kellys. Naopak důrazně doporučujeme vyhnout se elektrokolům z marketů a letáků.

Při posuzovaní různých parametrů, především dojezdu, myslete na to, že za nízkou cenu opravdu není technicky možné nabídnout elektrokolo se 100 km dojezdem. Cena takových elektrokol začíná přibližně na 50 tisících.

V každém případě, my v Kolo-park.cz, vám velice rádi s výběrem pomůžeme a doporučíme elektrokolo přímo pro vás. navíc u nás máte zajištěný záruční i pozáruční servis, a to vždy přednostně. Pro elektrokola se středovým pohonem Shimano nebo Bosch poskytujeme navíc dvouletou diagnostiku a aktualizaci softwaru zdarma.

Pokud vás zajímají specifikace jednotlivých elektropohonů - najdete je přehledně ZDE.

Elektrokola

Nejprve krátce a obecně o elektrokolech. Elektrokolo je kolo vybavené baterií a pohonnou jednotkou, která plní roli pomocníka, který pomáhá při šlapání. Pomoc motorem může být aktivována jen tehdy, pokud jezdec šlape. Aby bylo elektrokolo elektrokolem, jmenovitý výkon pohonné jednotky nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální rychlost elektrokola s asistencí motoru smí činit nanejvýše 25 km/h. Elektromotor je možné uvést do pohybu také pomocí ovládacího tlačítka, tzv. asistenta chůze, avšak pouze do maximální povolené rychlosti 6 km/h.

Každé elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194-1, se z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích považuje za běžné jízdní kolo. Pro jízdu nepotřebujete řidičské oprávnění, můžete se pohybovat po cyklostezkách a cyklotrasách a cyklistická přilba je povinná pouze do osmnácti let věku, my jí však doporučujeme každému.

Ne každé elektrokolo je legální

Můžete narazit i na elektrokola, která nesplňují zákonem dané podmínky, které jsme uvedli výše. Tato elektrokola například nejsou vybavena omezovačem nebo mají akcelerační páčky. Jízdou na takovém elektrokole se vystavujete nebezpečí správního či dokonce trestního postihu (například v případě závažné nehody).

Z čeho se elektrokolo skládá?

Elektromotor

Bývá uložen v předním či zadním náboji nebo ve šlapacím středu. Jeho úkolem je pomáhat jezdci při šlapání. Parametry elektromotoru jsou dány jeho jmenovitým výkonem a nejvyšším točivým momentem.

Baterie

Baterie se umisťuje do rámu, za sedlovou trubku nebo, nyní už minimálně, do zadního nosiče. U baterií sledujeme především jejich kapacitu. Čím vyšší tyto hodnoty jsou, tím je dojezd elektorkola vyšší. V současnosti jsou nejoblíbenější baterie lithium iontové. Jejich výhodou je především nízká hmotnost, vysoká kapacita a dlouhá životnost. Baterie je nejdražší součástí elektrokola, a proto je důležité věnovat pozornost její pravidelné údržbě a nabíjení.

Především přes zimu nezapomínejte baterii alespoň 1x měsíčně dobít. Baterii uchovávejte vždy vypnutou a nejlépe v pokojové teplotě. Dlouhé nedobití, mrazy i extrémní teplo mohou baterii nenávratně poškodit!

Řídící jednotka

Jedná se o mikropočítač, který propojuje jednotlivé elektrické komponenty a řídí výkon elektromotoru podle údajů z jednotlivých senzorů a uživatelem zadaných parametrů.

Ovládací panel

Díky ovládacímu panelu, který se zpravidla nachází na řidítkách, jezdec obsluhuje elektropohon. Kromě stupně pohonu na něm najdete aktuální stav baterie. U vyšších řad panel slouží i jako cyklopočítač  – měří rychlost, čas, ujetou vzdálenost a další údaje.

Snímače

U elektrokol rozlišujeme tři druhy snímačů. Snímač šlapání kontroluje otáčení klik a údaje z něj jsou zásadní pro aktivaci elektromotoru. Tento snímač používají všechna elektrokola bez výjimky. Lepší modely jsou vybaveny snímačem točivého momentu, který měří sílu šlapání a podle ní upravuje výkon elektromotoru. Modely s informačními displeji jsou pak zpravidla osazeny také snímačem rychlosti.

Brzdové páky s vypínačem

Z důvodu zvýšení bezpečnosti jsou především městská elektrokola obvykle vybavena brzdovými pákami s vypínačem. V případě použití brzd senzor vyřadí elektromotor z provozu.

slozeni el kolo

Elektropohony

Středový pohon elektrokola

Tyto pohony jsou zpravidla vhodnější pro výletní a sportovní cyklistiku. Mívají vyšší dojezd, plynulejší chod a rychlejší reakci na šlápnutí. Pomáhají nejen podle zvolené úrovně pomoci, ale také podle síly šlápnutí. Cena kol se středovým pohonem začíná na 40 tisících.

V naší nabídce najdete elektrokola se středovými pohony Bafang MaxDrive, Bosh, Shimano a Sport Drive. Jízda s těmito pohony je velmi podobná. Každá značka má ale své výhody – výběr z více kapacit baterií, různé ovládací panely, rozdílné ceny náhradních dílů a baterií…

Pohony zapletené v náboji kola

Naopak pohony v náboji kola jsou levnější, zato jejich chod je konstantní podle zvolené pomoci. Například při nejvyšší úrovni pomoci stačí jen lehce otáčet klikami a elektrokolo je schopné jet až maximální rychlostí 25 km/h. Takovým pohonem je Apache Power Silent s elektromotorem Bafang, ten má díky sinusové technologii velmi tichý chod.

Jaké elektrokolo zvolit?

Městská elektrokola

Tato kola na trh přišla jako první, a ano, s účelem usnadnit starším lidem nákupy a krátké vyjížďky.

Obvykle mají nízký rám, pro snadné nastupování, pohodlné velké sedlo, široká řidítka a tím pádem velice vzpřímený posed. Na první vyzkoušení působí elektrokolo pohodlně, avšak na delší jízdy a výlety není vhodné.

Městské elektrokolo zvolte jako dopravní prostředek do práce, na nákupy a krátké jízdy po městě či vesnici.

Treková nebo krosová elektrokola

Naopak krosové elektrokolo už má posed poněkud sportovnější, pořád ale o něco vzpřímenější než horské. Má velká, užší kola s menším valivým odporem. Avšak u elektrokola už to není podstatný parametr.

Krosové elektrokolo tedy zvolte na výlety po zpevněných cyklostezkách, nikoliv do většího terénu.

Horská elektrokola

Zato horské elektrokolo si nebojte vybrat pro jízdu v terénu, lesem a podobně. Nebojte se ani jízdy po silnicích, odpor silných plášťů přes pomoc motoru ani nepocítíte.

Do kategorie horských elektrokol patří i enduro elektrokola. I přesto, že si mnoho lidí myslí, že se jedná o vrchol lenosti, opak je pravdou. Jezdci na enduro elektrokolech vyhledávají zábavu ve složitých sjezdech, tak proč si nudný výjezd na kopec neusnadnit?

Údržba elektrokola

Údržba elektrokola je kapitola sama o sobě. Proto jsme vám ji do podrobna sepsali ZDE.

 

Při vybírání elektrokola vás napadne ještě velká spousta doplňujících otázek, proto se na nás neváhejte obrátit. Rádi vám s výběrem poradíme, každé elektrokolo vás necháme vyzkoušet a porovnat jeho jízdní vlastnosti.

K dispozici máme i několik testovacích elektrokol, které si můžete zapůjčit a podrobit je třeba celoddenímu testovacímu výletu. Více o půjčovně elektrokol ZDE.

Pravidelně se účastníme školení servisu elektrokol, proto u nás najdete kvalitní technickou záruční i pozáruční podporu. Náš servis disponuje diagnostikou pro pohon Shimano a mnoha náhradními díly.

Rozumíme tomu, že investice do elektrokola není malá, proto se u nás setkáte s porozuměním a trpělivostí.

Právě proto je koupě kola v Kolo-park.cz v Jilemnici tou nejlepší volbou!

Při vytváření tohoto článku jsme vycházeli z informací uvedených na stránkách Apache.

 

[state] => 1 [catid] => 131 [created] => 2018-04-23 06:27:00 [created_by] => 209 [created_by_alias] => [modified] => 2020-03-06 14:57:36 [modified_by] => 209 [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [publish_up] => 2018-04-23 06:27:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [images] => {"image_intro":"images\/obrazky_k_clankum\/vse-o-nakupu\/dalsi_tipy\/clanky_900x600_elektrokola.jpg","float_intro":"none","image_intro_alt":"","image_intro_caption":"","image_fulltext":"","float_fulltext":"","image_fulltext_alt":"","image_fulltext_caption":""} [urls] => {"urla":false,"urlatext":"","targeta":"","urlb":false,"urlbtext":"","targetb":"","urlc":false,"urlctext":"","targetc":""} [attribs] => {"article_layout":"","show_title":"","link_titles":"","show_tags":"","show_intro":"","info_block_position":"","info_block_show_title":"","show_category":"","link_category":"","show_parent_category":"","link_parent_category":"","show_associations":"","show_author":"","link_author":"","show_create_date":"","show_modify_date":"","show_publish_date":"","show_item_navigation":"","show_icons":"","show_print_icon":"","show_email_icon":"","show_vote":"","show_hits":"","show_noauth":"","urls_position":"","alternative_readmore":"","article_page_title":"","show_publishing_options":"","show_article_options":"","show_urls_images_backend":"","show_urls_images_frontend":""} [version] => 31 [ordering] => 7 [metakey] => jak vybrat elektrokolo, jak na výběr elektrokola, správné elektrokolo, kvalitní elektrokolo, rady o elektrokolech, servis elektrokol, elektrokola jilemnice, elektrokola krkonošše [metadesc] => Jak si vybrat elektrokolo? Jaký pohon zvolit? Jaké elektrokolo je pro mě to nejvhodnější? Pomůžeme vám odpovědět na všechny otázky a elektrokolo s vámi rádi vybereme. Kromě odborného poradenství vám zaručujeme kvalitní servis elektrokol. Kupte si elektrokolo v Jilemnici v prodejně Kolo-park.cz nebo online a máte u nás zaručený přednostní servis se slevou! [access] => 1 [hits] => 3803 [metadata] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [robots] => [author] => [rights] => [xreference] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [featured] => 1 [language] => * [xreference] => [category_title] => Vše o elektrokolech [category_alias] => vse-o-elektrokolech [category_access] => 1 [author] => Zuzka [parent_title] => O kolech a elektrokolech [parent_id] => 118 [parent_route] => vse-o-nakupu/dalsi-rady-a-tipy [parent_alias] => dalsi-rady-a-tipy [rating] => [rating_count] => [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [article_layout] => _:default [show_title] => 1 [link_titles] => 1 [show_intro] => 1 [info_block_position] => 0 [info_block_show_title] => 0 [show_category] => 0 [link_category] => 1 [show_parent_category] => 0 [link_parent_category] => 0 [show_associations] => 0 [flags] => 1 [show_author] => 0 [link_author] => 0 [show_create_date] => 0 [show_modify_date] => 0 [show_publish_date] => 0 [show_item_navigation] => 0 [show_vote] => 0 [show_readmore] => 1 [show_readmore_title] => 0 [readmore_limit] => 100 [show_tags] => 1 [show_icons] => 0 [show_print_icon] => 0 [show_email_icon] => 0 [show_hits] => 0 [record_hits] => 0 [show_noauth] => 0 [urls_position] => 1 [captcha] => 0 [show_publishing_options] => 1 [show_article_options] => 1 [save_history] => 0 [history_limit] => 10 [show_urls_images_frontend] => 0 [show_urls_images_backend] => 1 [targeta] => 0 [targetb] => 0 [targetc] => 0 [float_intro] => left [float_fulltext] => left [category_layout] => _:blog [show_category_heading_title_text] => 0 [show_category_title] => 0 [show_description] => 0 [show_description_image] => 0 [maxLevel] => -1 [show_empty_categories] => 0 [show_no_articles] => 0 [show_subcat_desc] => 0 [show_cat_num_articles] => 0 [show_cat_tags] => 1 [show_base_description] => 1 [maxLevelcat] => -1 [show_empty_categories_cat] => 0 [show_subcat_desc_cat] => 0 [show_cat_num_articles_cat] => 0 [num_leading_articles] => 0 [num_intro_articles] => 8 [num_columns] => 4 [num_links] => 0 [multi_column_order] => 1 [show_subcategory_content] => -1 [show_pagination_limit] => 1 [filter_field] => hide [show_headings] => 1 [list_show_date] => 0 [date_format] => [list_show_hits] => 1 [list_show_author] => 1 [list_show_votes] => 1 [list_show_ratings] => 1 [orderby_pri] => order [orderby_sec] => date [order_date] => published [show_pagination] => 2 [show_pagination_results] => 1 [show_featured] => show [show_feed_link] => 1 [feed_summary] => 0 [feed_show_readmore] => 1 [sef_advanced] => 1 [sef_ids] => 1 [custom_fields_enable] => 1 [show_page_heading] => 0 [layout_type] => blog [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [secure] => 0 [page_title] => Vše o elektrokolech [page_description] => Kola | Elektrokola | Koloběžky | Cyklo komponenty a díly | Cyklo oblečení a doplňky. Doprava zdarma od 1.500 Kč. Až 20.000 produktů, z toho 5.000 položek skladem. Při objednávce do 12 hodin garantujeme odeslání týž den. Rádi vám poradíme, cyklistice rozumíme. Nákup on-line nebo v kamenné prodejně v Jilemnici. [page_rights] => [robots] => [access-view] => 1 ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [tagLayout] => Joomla\CMS\Layout\FileLayout Object ( [layoutId:protected] => joomla.content.tags [basePath:protected] => [fullPath:protected] => [includePaths:protected] => Array ( ) [options:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [component] => com_content [client] => 0 ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [data:protected] => Array ( ) [debugMessages:protected] => Array ( ) ) [slug] => 261:vse-o-elektrokolech [catslug] => 131:vse-o-elektrokolech [parent_slug] => 118:dalsi-rady-a-tipy [readmore_link] => /dalsi-informace/dalsi-rady-a-tipy/vse-o-elektrokolech/vse-o-elektrokolech [text] =>

Elektrokola už dávno nejsou jen pro starší osoby nebo pro ty s nějakým hendikepem. Jsou pro ty, kteří chtějí dojet dál a snadněji.

Sepsali jsme pro vás článek o tom, jak a podle čeho elektrokolo vybrat a také na co si dát pozor.

Začneme tím, kde elektorkolo koupit a na jaké jeho vlastnosti se zaměřit.

Elektrokolo doporučujeme koupit v obchodě, kde vám zaručí nejen jeho záruční opravu, ale i pozáruční péči. Myslete na to, že nekupujete jen obyčejné, mechanicky poháněné kolo, ale i komplikovanou elektrickou jednotku, která vyžaduje pouze odborný servis.

Při výběru se zaměřte jen na elektrokola od renomovaných značek, které se na jejich vývoji podílí a poskytují náhradní díly i několik let po tom, co se daný model přestal vyrábět. Takovými spolehlivými značkami jsou například Apache, Rock Machine nebo Kellys. Naopak důrazně doporučujeme vyhnout se elektrokolům z marketů a letáků.

Při posuzovaní různých parametrů, především dojezdu, myslete na to, že za nízkou cenu opravdu není technicky možné nabídnout elektrokolo se 100 km dojezdem. Cena takových elektrokol začíná přibližně na 50 tisících.

V každém případě, my v Kolo-park.cz, vám velice rádi s výběrem pomůžeme a doporučíme elektrokolo přímo pro vás. navíc u nás máte zajištěný záruční i pozáruční servis, a to vždy přednostně. Pro elektrokola se středovým pohonem Shimano nebo Bosch poskytujeme navíc dvouletou diagnostiku a aktualizaci softwaru zdarma.

Pokud vás zajímají specifikace jednotlivých elektropohonů - najdete je přehledně ZDE.

Elektrokola

Nejprve krátce a obecně o elektrokolech. Elektrokolo je kolo vybavené baterií a pohonnou jednotkou, která plní roli pomocníka, který pomáhá při šlapání. Pomoc motorem může být aktivována jen tehdy, pokud jezdec šlape. Aby bylo elektrokolo elektrokolem, jmenovitý výkon pohonné jednotky nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální rychlost elektrokola s asistencí motoru smí činit nanejvýše 25 km/h. Elektromotor je možné uvést do pohybu také pomocí ovládacího tlačítka, tzv. asistenta chůze, avšak pouze do maximální povolené rychlosti 6 km/h.

Každé elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194-1, se z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích považuje za běžné jízdní kolo. Pro jízdu nepotřebujete řidičské oprávnění, můžete se pohybovat po cyklostezkách a cyklotrasách a cyklistická přilba je povinná pouze do osmnácti let věku, my jí však doporučujeme každému.

Ne každé elektrokolo je legální

Můžete narazit i na elektrokola, která nesplňují zákonem dané podmínky, které jsme uvedli výše. Tato elektrokola například nejsou vybavena omezovačem nebo mají akcelerační páčky. Jízdou na takovém elektrokole se vystavujete nebezpečí správního či dokonce trestního postihu (například v případě závažné nehody).

Z čeho se elektrokolo skládá?

Elektromotor

Bývá uložen v předním či zadním náboji nebo ve šlapacím středu. Jeho úkolem je pomáhat jezdci při šlapání. Parametry elektromotoru jsou dány jeho jmenovitým výkonem a nejvyšším točivým momentem.

Baterie

Baterie se umisťuje do rámu, za sedlovou trubku nebo, nyní už minimálně, do zadního nosiče. U baterií sledujeme především jejich kapacitu. Čím vyšší tyto hodnoty jsou, tím je dojezd elektorkola vyšší. V současnosti jsou nejoblíbenější baterie lithium iontové. Jejich výhodou je především nízká hmotnost, vysoká kapacita a dlouhá životnost. Baterie je nejdražší součástí elektrokola, a proto je důležité věnovat pozornost její pravidelné údržbě a nabíjení.

Především přes zimu nezapomínejte baterii alespoň 1x měsíčně dobít. Baterii uchovávejte vždy vypnutou a nejlépe v pokojové teplotě. Dlouhé nedobití, mrazy i extrémní teplo mohou baterii nenávratně poškodit!

Řídící jednotka

Jedná se o mikropočítač, který propojuje jednotlivé elektrické komponenty a řídí výkon elektromotoru podle údajů z jednotlivých senzorů a uživatelem zadaných parametrů.

Ovládací panel

Díky ovládacímu panelu, který se zpravidla nachází na řidítkách, jezdec obsluhuje elektropohon. Kromě stupně pohonu na něm najdete aktuální stav baterie. U vyšších řad panel slouží i jako cyklopočítač  – měří rychlost, čas, ujetou vzdálenost a další údaje.

Snímače

U elektrokol rozlišujeme tři druhy snímačů. Snímač šlapání kontroluje otáčení klik a údaje z něj jsou zásadní pro aktivaci elektromotoru. Tento snímač používají všechna elektrokola bez výjimky. Lepší modely jsou vybaveny snímačem točivého momentu, který měří sílu šlapání a podle ní upravuje výkon elektromotoru. Modely s informačními displeji jsou pak zpravidla osazeny také snímačem rychlosti.

Brzdové páky s vypínačem

Z důvodu zvýšení bezpečnosti jsou především městská elektrokola obvykle vybavena brzdovými pákami s vypínačem. V případě použití brzd senzor vyřadí elektromotor z provozu.

slozeni el kolo

Elektropohony

Středový pohon elektrokola

Tyto pohony jsou zpravidla vhodnější pro výletní a sportovní cyklistiku. Mívají vyšší dojezd, plynulejší chod a rychlejší reakci na šlápnutí. Pomáhají nejen podle zvolené úrovně pomoci, ale také podle síly šlápnutí. Cena kol se středovým pohonem začíná na 40 tisících.

V naší nabídce najdete elektrokola se středovými pohony Bafang MaxDrive, Bosh, Shimano a Sport Drive. Jízda s těmito pohony je velmi podobná. Každá značka má ale své výhody – výběr z více kapacit baterií, různé ovládací panely, rozdílné ceny náhradních dílů a baterií…

Pohony zapletené v náboji kola

Naopak pohony v náboji kola jsou levnější, zato jejich chod je konstantní podle zvolené pomoci. Například při nejvyšší úrovni pomoci stačí jen lehce otáčet klikami a elektrokolo je schopné jet až maximální rychlostí 25 km/h. Takovým pohonem je Apache Power Silent s elektromotorem Bafang, ten má díky sinusové technologii velmi tichý chod.

Jaké elektrokolo zvolit?

Městská elektrokola

Tato kola na trh přišla jako první, a ano, s účelem usnadnit starším lidem nákupy a krátké vyjížďky.

Obvykle mají nízký rám, pro snadné nastupování, pohodlné velké sedlo, široká řidítka a tím pádem velice vzpřímený posed. Na první vyzkoušení působí elektrokolo pohodlně, avšak na delší jízdy a výlety není vhodné.

Městské elektrokolo zvolte jako dopravní prostředek do práce, na nákupy a krátké jízdy po městě či vesnici.

Treková nebo krosová elektrokola

Naopak krosové elektrokolo už má posed poněkud sportovnější, pořád ale o něco vzpřímenější než horské. Má velká, užší kola s menším valivým odporem. Avšak u elektrokola už to není podstatný parametr.

Krosové elektrokolo tedy zvolte na výlety po zpevněných cyklostezkách, nikoliv do většího terénu.

Horská elektrokola

Zato horské elektrokolo si nebojte vybrat pro jízdu v terénu, lesem a podobně. Nebojte se ani jízdy po silnicích, odpor silných plášťů přes pomoc motoru ani nepocítíte.

Do kategorie horských elektrokol patří i enduro elektrokola. I přesto, že si mnoho lidí myslí, že se jedná o vrchol lenosti, opak je pravdou. Jezdci na enduro elektrokolech vyhledávají zábavu ve složitých sjezdech, tak proč si nudný výjezd na kopec neusnadnit?

Údržba elektrokola

Údržba elektrokola je kapitola sama o sobě. Proto jsme vám ji do podrobna sepsali ZDE.

 

Při vybírání elektrokola vás napadne ještě velká spousta doplňujících otázek, proto se na nás neváhejte obrátit. Rádi vám s výběrem poradíme, každé elektrokolo vás necháme vyzkoušet a porovnat jeho jízdní vlastnosti.

K dispozici máme i několik testovacích elektrokol, které si můžete zapůjčit a podrobit je třeba celoddenímu testovacímu výletu. Více o půjčovně elektrokol ZDE.

Pravidelně se účastníme školení servisu elektrokol, proto u nás najdete kvalitní technickou záruční i pozáruční podporu. Náš servis disponuje diagnostikou pro pohon Shimano a mnoha náhradními díly.

Rozumíme tomu, že investice do elektrokola není malá, proto se u nás setkáte s porozuměním a trpělivostí.

Právě proto je koupě kola v Kolo-park.cz v Jilemnici tou nejlepší volbou!

Při vytváření tohoto článku jsme vycházeli z informací uvedených na stránkách Apache.

 

[tags] => Joomla\CMS\Helper\TagsHelper Object ( [tagsChanged:protected] => [replaceTags:protected] => [typeAlias] => [itemTags] => Array ( ) ) [jcfields] => Array ( [6] => stdClass Object ( [id] => 6 [title] => Datum [name] => datum [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [note] => [state] => 1 [access] => 1 [created_time] => 2019-03-09 15:21:16 [created_user_id] => 215 [ordering] => 0 [language] => * [fieldparams] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [showtime] => 1 ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [hint] => Datum konání cyklovýletu [class] => datum [label_class] => datum [show_on] => [render_class] => datum [showlabel] => 1 [label_render_class] => datum [display] => 2 [layout] => [display_readonly] => 2 ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [type] => calendar [default_value] => [context] => com_content.article [group_id] => 1 [label] => Datum [description] => [required] => 0 [language_title] => [language_image] => [editor] => [access_level] => Public [author_name] => Rudolf Baláš [group_title] => Cyklovýlety [group_access] => 1 [group_state] => 1 [group_note] => [value] => [rawvalue] => ) [7] => stdClass Object ( [id] => 7 [title] => Galerie [name] => gallery [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [note] => [state] => 1 [access] => 1 [created_time] => 2019-05-12 18:44:00 [created_user_id] => 215 [ordering] => 0 [language] => * [fieldparams] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [filter] => [maxlength] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [hint] => Název složky obrázků [class] => [label_class] => [show_on] => 2 [render_class] => gallery [showlabel] => 1 [label_render_class] => [display] => 0 [layout] => [display_readonly] => 2 ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [type] => text [default_value] => [context] => com_content.article [group_id] => 2 [label] => Název složky obrázků [description] => Název složky obrázků ve složce images/galerie-ke-clankum (domena.com/images/galerie-ke-clankum/nazev-slozky-obrazku) [required] => 0 [language_title] => [language_image] => [editor] => [access_level] => Public [author_name] => Rudolf Baláš [group_title] => Galerie [group_access] => 1 [group_state] => 1 [group_note] => [value] => [rawvalue] => ) [10] => stdClass Object ( [id] => 10 [title] => Obrázek vlevo [name] => obrazek-vlevo [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [note] => [state] => 1 [access] => 1 [created_time] => 2019-09-09 07:55:57 [created_user_id] => 215 [ordering] => 0 [language] => * [fieldparams] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [directory] => obrazky-ke-clankum-vlevo [preview] => [image_class] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [hint] => [class] => [label_class] => [show_on] => 2 [render_class] => [showlabel] => 1 [label_render_class] => [display] => 0 [layout] => [display_readonly] => 2 ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [type] => media [default_value] => [context] => com_content.article [group_id] => 5 [label] => Obrázek vlevo [description] => [required] => 0 [language_title] => [language_image] => [editor] => [access_level] => Public [author_name] => Rudolf Baláš [group_title] => Obrázek vlevo [group_access] => 1 [group_state] => 1 [group_note] => [value] => [rawvalue] => ) [5] => stdClass Object ( [id] => 5 [title] => Trasa [name] => trasa [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [note] => [state] => 1 [access] => 1 [created_time] => 2019-03-09 15:20:04 [created_user_id] => 215 [ordering] => 1 [language] => * [fieldparams] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [filter] => JComponentHelper::filterText [maxlength] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [hint] => Celková trasa cyklovýletu [class] => trasa [label_class] => trasa [show_on] => [render_class] => trasa [showlabel] => 1 [label_render_class] => trasa [display] => 2 [layout] => [display_readonly] => 2 ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [type] => text [default_value] => [context] => com_content.article [group_id] => 1 [label] => Trasa [description] => Trasa [required] => 0 [language_title] => [language_image] => [editor] => [access_level] => Public [author_name] => Rudolf Baláš [group_title] => Cyklovýlety [group_access] => 1 [group_state] => 1 [group_note] => [value] => [rawvalue] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 1 [title] => Vhodná pro [name] => vhodne-pro [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [note] => [state] => 1 [access] => 1 [created_time] => 2019-03-09 15:03:00 [created_user_id] => 215 [ordering] => 2 [language] => * [fieldparams] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [multiple] => 1 [options] => stdClass Object ( [options0] => stdClass Object ( [name] => MTB [value] => mtb ) [options1] => stdClass Object ( [name] => Treková kola [value] => treková kola ) [options2] => stdClass Object ( [name] => Koloběžky [value] => ) ) ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [class] => [label_class] => [show_on] => [render_class] => [showlabel] => 1 [label_render_class] => [display] => 2 [layout] => [display_readonly] => 2 ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [type] => list [default_value] => [context] => com_content.article [group_id] => 1 [label] => Vhodná pro [description] => Typ kola pro výlet [required] => 0 [language_title] => [language_image] => [editor] => [access_level] => Public [author_name] => Rudolf Baláš [group_title] => Cyklovýlety [group_access] => 1 [group_state] => 1 [group_note] => [value] => [rawvalue] => Array ( [0] => ) ) [2] => stdClass Object ( [id] => 2 [title] => Náročnost [name] => narocnost [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [note] => [state] => 1 [access] => 1 [created_time] => 2019-03-09 15:16:00 [created_user_id] => 215 [ordering] => 3 [language] => * [fieldparams] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [multiple] => 1 [options] => stdClass Object ( [options0] => stdClass Object ( [name] => Středně náročná [value] => stredna-narocna ) [options1] => stdClass Object ( [name] => Náročná [value] => narocna-trasa ) [options2] => stdClass Object ( [name] => Velmi náročná [value] => velmi-narocna ) [options3] => stdClass Object ( [name] => Nenáročná [value] => nenarocna ) ) ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [class] => [label_class] => [show_on] => [render_class] => [showlabel] => 1 [label_render_class] => [display] => 2 [layout] => [display_readonly] => 2 ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [type] => list [default_value] => [context] => com_content.article [group_id] => 1 [label] => Náročnost [description] => Náročnost trasy [required] => 0 [language_title] => [language_image] => [editor] => [access_level] => Public [author_name] => Rudolf Baláš [group_title] => Cyklovýlety [group_access] => 1 [group_state] => 1 [group_note] => [value] => [rawvalue] => Array ( [0] => ) ) [3] => stdClass Object ( [id] => 3 [title] => Délka [name] => delka [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [note] => [state] => 1 [access] => 1 [created_time] => 2019-03-09 15:18:25 [created_user_id] => 215 [ordering] => 4 [language] => * [fieldparams] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [filter] => JComponentHelper::filterText [maxlength] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [hint] => [class] => [label_class] => [show_on] => [render_class] => [showlabel] => 1 [label_render_class] => [display] => 2 [layout] => [display_readonly] => 2 ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [type] => text [default_value] => [context] => com_content.article [group_id] => 1 [label] => Délka [description] => Délka trasy [required] => 0 [language_title] => [language_image] => [editor] => [access_level] => Public [author_name] => Rudolf Baláš [group_title] => Cyklovýlety [group_access] => 1 [group_state] => 1 [group_note] => [value] => [rawvalue] => ) [4] => stdClass Object ( [id] => 4 [title] => Převýšení [name] => prevyseni [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [note] => [state] => 1 [access] => 1 [created_time] => 2019-03-09 15:19:24 [created_user_id] => 215 [ordering] => 5 [language] => * [fieldparams] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [filter] => JComponentHelper::filterText [maxlength] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [hint] => [class] => [label_class] => [show_on] => [render_class] => [showlabel] => 1 [label_render_class] => [display] => 2 [layout] => [display_readonly] => 2 ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [type] => text [default_value] => [context] => com_content.article [group_id] => 1 [label] => Převýšení [description] => Převýšení trasy [required] => 0 [language_title] => [language_image] => [editor] => [access_level] => Public [author_name] => Rudolf Baláš [group_title] => Cyklovýlety [group_access] => 1 [group_state] => 1 [group_note] => [value] => [rawvalue] => ) ) [event] => stdClass Object ( [afterDisplayTitle] => [beforeDisplayContent] => [afterDisplayContent] => ) ) 1

Elektrokola už dávno nejsou jen pro starší osoby nebo pro ty s nějakým hendikepem. Jsou pro ty, kteří chtějí dojet dál a snadněji.

Sepsali jsme pro vás článek o tom, jak a podle čeho elektrokolo vybrat a také na co si dát pozor.

Začneme tím, kde elektorkolo koupit a na jaké jeho vlastnosti se zaměřit.

Elektrokolo doporučujeme koupit v obchodě, kde vám zaručí nejen jeho záruční opravu, ale i pozáruční péči. Myslete na to, že nekupujete jen obyčejné, mechanicky poháněné kolo, ale i komplikovanou elektrickou jednotku, která vyžaduje pouze odborný servis.

Při výběru se zaměřte jen na elektrokola od renomovaných značek, které se na jejich vývoji podílí a poskytují náhradní díly i několik let po tom, co se daný model přestal vyrábět. Takovými spolehlivými značkami jsou například Apache, Rock Machine nebo Kellys. Naopak důrazně doporučujeme vyhnout se elektrokolům z marketů a letáků.

Při posuzovaní různých parametrů, především dojezdu, myslete na to, že za nízkou cenu opravdu není technicky možné nabídnout elektrokolo se 100 km dojezdem. Cena takových elektrokol začíná přibližně na 50 tisících.

V každém případě, my v Kolo-park.cz, vám velice rádi s výběrem pomůžeme a doporučíme elektrokolo přímo pro vás. navíc u nás máte zajištěný záruční i pozáruční servis, a to vždy přednostně. Pro elektrokola se středovým pohonem Shimano nebo Bosch poskytujeme navíc dvouletou diagnostiku a aktualizaci softwaru zdarma.

Pokud vás zajímají specifikace jednotlivých elektropohonů - najdete je přehledně ZDE.

Elektrokola

Nejprve krátce a obecně o elektrokolech. Elektrokolo je kolo vybavené baterií a pohonnou jednotkou, která plní roli pomocníka, který pomáhá při šlapání. Pomoc motorem může být aktivována jen tehdy, pokud jezdec šlape. Aby bylo elektrokolo elektrokolem, jmenovitý výkon pohonné jednotky nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální rychlost elektrokola s asistencí motoru smí činit nanejvýše 25 km/h. Elektromotor je možné uvést do pohybu také pomocí ovládacího tlačítka, tzv. asistenta chůze, avšak pouze do maximální povolené rychlosti 6 km/h.

Každé elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194-1, se z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích považuje za běžné jízdní kolo. Pro jízdu nepotřebujete řidičské oprávnění, můžete se pohybovat po cyklostezkách a cyklotrasách a cyklistická přilba je povinná pouze do osmnácti let věku, my jí však doporučujeme každému.

Ne každé elektrokolo je legální

Můžete narazit i na elektrokola, která nesplňují zákonem dané podmínky, které jsme uvedli výše. Tato elektrokola například nejsou vybavena omezovačem nebo mají akcelerační páčky. Jízdou na takovém elektrokole se vystavujete nebezpečí správního či dokonce trestního postihu (například v případě závažné nehody).

Z čeho se elektrokolo skládá?

Elektromotor

Bývá uložen v předním či zadním náboji nebo ve šlapacím středu. Jeho úkolem je pomáhat jezdci při šlapání. Parametry elektromotoru jsou dány jeho jmenovitým výkonem a nejvyšším točivým momentem.

Baterie

Baterie se umisťuje do rámu, za sedlovou trubku nebo, nyní už minimálně, do zadního nosiče. U baterií sledujeme především jejich kapacitu. Čím vyšší tyto hodnoty jsou, tím je dojezd elektorkola vyšší. V současnosti jsou nejoblíbenější baterie lithium iontové. Jejich výhodou je především nízká hmotnost, vysoká kapacita a dlouhá životnost. Baterie je nejdražší součástí elektrokola, a proto je důležité věnovat pozornost její pravidelné údržbě a nabíjení.

Především přes zimu nezapomínejte baterii alespoň 1x měsíčně dobít. Baterii uchovávejte vždy vypnutou a nejlépe v pokojové teplotě. Dlouhé nedobití, mrazy i extrémní teplo mohou baterii nenávratně poškodit!

Řídící jednotka

Jedná se o mikropočítač, který propojuje jednotlivé elektrické komponenty a řídí výkon elektromotoru podle údajů z jednotlivých senzorů a uživatelem zadaných parametrů.

Ovládací panel

Díky ovládacímu panelu, který se zpravidla nachází na řidítkách, jezdec obsluhuje elektropohon. Kromě stupně pohonu na něm najdete aktuální stav baterie. U vyšších řad panel slouží i jako cyklopočítač  – měří rychlost, čas, ujetou vzdálenost a další údaje.

Snímače

U elektrokol rozlišujeme tři druhy snímačů. Snímač šlapání kontroluje otáčení klik a údaje z něj jsou zásadní pro aktivaci elektromotoru. Tento snímač používají všechna elektrokola bez výjimky. Lepší modely jsou vybaveny snímačem točivého momentu, který měří sílu šlapání a podle ní upravuje výkon elektromotoru. Modely s informačními displeji jsou pak zpravidla osazeny také snímačem rychlosti.

Brzdové páky s vypínačem

Z důvodu zvýšení bezpečnosti jsou především městská elektrokola obvykle vybavena brzdovými pákami s vypínačem. V případě použití brzd senzor vyřadí elektromotor z provozu.

slozeni el kolo

Elektropohony

Středový pohon elektrokola

Tyto pohony jsou zpravidla vhodnější pro výletní a sportovní cyklistiku. Mívají vyšší dojezd, plynulejší chod a rychlejší reakci na šlápnutí. Pomáhají nejen podle zvolené úrovně pomoci, ale také podle síly šlápnutí. Cena kol se středovým pohonem začíná na 40 tisících.

V naší nabídce najdete elektrokola se středovými pohony Bafang MaxDrive, Bosh, Shimano a Sport Drive. Jízda s těmito pohony je velmi podobná. Každá značka má ale své výhody – výběr z více kapacit baterií, různé ovládací panely, rozdílné ceny náhradních dílů a baterií…

Pohony zapletené v náboji kola

Naopak pohony v náboji kola jsou levnější, zato jejich chod je konstantní podle zvolené pomoci. Například při nejvyšší úrovni pomoci stačí jen lehce otáčet klikami a elektrokolo je schopné jet až maximální rychlostí 25 km/h. Takovým pohonem je Apache Power Silent s elektromotorem Bafang, ten má díky sinusové technologii velmi tichý chod.

Jaké elektrokolo zvolit?

Městská elektrokola

Tato kola na trh přišla jako první, a ano, s účelem usnadnit starším lidem nákupy a krátké vyjížďky.

Obvykle mají nízký rám, pro snadné nastupování, pohodlné velké sedlo, široká řidítka a tím pádem velice vzpřímený posed. Na první vyzkoušení působí elektrokolo pohodlně, avšak na delší jízdy a výlety není vhodné.

Městské elektrokolo zvolte jako dopravní prostředek do práce, na nákupy a krátké jízdy po městě či vesnici.

Treková nebo krosová elektrokola

Naopak krosové elektrokolo už má posed poněkud sportovnější, pořád ale o něco vzpřímenější než horské. Má velká, užší kola s menším valivým odporem. Avšak u elektrokola už to není podstatný parametr.

Krosové elektrokolo tedy zvolte na výlety po zpevněných cyklostezkách, nikoliv do většího terénu.

Horská elektrokola

Zato horské elektrokolo si nebojte vybrat pro jízdu v terénu, lesem a podobně. Nebojte se ani jízdy po silnicích, odpor silných plášťů přes pomoc motoru ani nepocítíte.

Do kategorie horských elektrokol patří i enduro elektrokola. I přesto, že si mnoho lidí myslí, že se jedná o vrchol lenosti, opak je pravdou. Jezdci na enduro elektrokolech vyhledávají zábavu ve složitých sjezdech, tak proč si nudný výjezd na kopec neusnadnit?

Údržba elektrokola

Údržba elektrokola je kapitola sama o sobě. Proto jsme vám ji do podrobna sepsali ZDE.

 

Při vybírání elektrokola vás napadne ještě velká spousta doplňujících otázek, proto se na nás neváhejte obrátit. Rádi vám s výběrem poradíme, každé elektrokolo vás necháme vyzkoušet a porovnat jeho jízdní vlastnosti.

K dispozici máme i několik testovacích elektrokol, které si můžete zapůjčit a podrobit je třeba celoddenímu testovacímu výletu. Více o půjčovně elektrokol ZDE.

Pravidelně se účastníme školení servisu elektrokol, proto u nás najdete kvalitní technickou záruční i pozáruční podporu. Náš servis disponuje diagnostikou pro pohon Shimano a mnoha náhradními díly.

Rozumíme tomu, že investice do elektrokola není malá, proto se u nás setkáte s porozuměním a trpělivostí.

Právě proto je koupě kola v Kolo-park.cz v Jilemnici tou nejlepší volbou!

Při vytváření tohoto článku jsme vycházeli z informací uvedených na stránkách Apache.

 

Praktické rady cyklistům

Dozvíte se v naší poradně

Jak vybrat kolo a jak se pak o něj starat?

Jak se obléknout na sportovní výkon a také vše o elektrokolech...

Novinky na váš e-mail

Buďte o krok napřed! Vše okolo kol pravidelně v e-mailu.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů.