Jak vybrat kolo?
Pokud se chystáte ke koupi nového kola, nezapomínejte, že základem vaší spokojenosti je správný výběr. Abychom vám ke spokojenosti pomohli, připravili jsme stručného průvodce, který vám ve výběru „toho pravého“ pomůže.
Jako první si zodpovězte otázku „na jaké ježdění kolo chci či potřebuji?„ K odpovědi vám mohou pomoci níže uvedené kategorie, kde naleznete stručný popis každé z nich.
Dalším neméně důležitým faktorem je cena, výbava a design. A to výrobci vědí, proto nabízí kola ve všech cenových kategoriích, od kterých se odvíjí právě výbava, a navrhují designy, o kterých se vám ani nesnilo.
Nejzapeklitějším krokem při výběru kola je jistě správně zvolená velikost rámu. U různých tipů kol se liší velikosti rámů. Pro pomoc použijte tabulku velikostí, kde je pro každý tip kola určující tabulka velikosti rámu. Jedná se však o univerzální radu, jelikož každý člověk má jinou postavu, proto kolo, které vám ideálně padne, poznáte nejlépe po jeho vyzkoušení.
Jaký typ kola je pro které použití?
Pevná horská kola jsou jako stvořená pro jízdu v terénu – na lesních a polních cestách. Tomuto náročnému využití odpovídá jejich bytelná konstrukce a vybavení. Například oproti krosovému kolu má to horské geometrii rámu přizpůsobenou sportovnějšímu posedu.
MTB (horské) celoodpružené kolo
Celoodpružená horská kola jsou konstruována pro náročnou jízdu mimo zpevněné cesty, v lesích a polích. Opět disponují odpovídající bytelností a výbavou. Tlumení pohlcuje i větší nerovnosti, jízda v terénu je proto o poznání pohodlnější než na pevném kole.
I horská kola podléhají trendům, proto se při výběru, kromě pevných a celoodpružených horských kol, setkáte i s rozhodováním, jak velké kola by to vaše mělo mít: klasické 26‘‘, velké 29‘‘ nebo kompromis 27,5‘‘? Kolo s 26‘‘ koly je obratnější a lépe s ním zvládnete technické úseky. Velká 29‘‘ kola zase více pohlcují nerovnosti terénu a jízda je rychlejší a plynulejší. Nebo můžete zvolit kompromis, ke kterému se v následující sezóně přiklání spousta výrobců, a to 27,5‘‘ kola.
Krosové kolo je určeno pro jízdu po zpevněných cestách nebo lehčím terénu. Kola velikosti 28‘‘ s užším a hladším obutím vám zajistí rychlou jízdu po silnici. Terénní cesty vám naopak usnadní odpružené vidlice, kterou naleznete na kolech zhruba od 7.000 Kč. Posed na těchto kolech je více vzpřímený než na horských ale podstatně méně než u městských.
Tyto kola jsou určena pro jízdu po městě a na kratší vyjížďky. Posed na nich je vzpřímený, mají široká řidítka a velké měkké sedlo. Dále je obvykle vybaveno blatníky, nosičem a dalšími komponenty, které jsou nezbytné pro převoz nákupu a jiného nákladu. Naopak ale znesnadňují delší jízdu, kdy se původně pohodlný posed a měkké sedlo stává spíše nepohodlným.
Gravelbike je trendem posledních let. Zcela původně bylo vymyšleno pro cestovatele, a to klidně i ty, kteří chtějí objet svět. Oblíbili si ho ale i cyklisté, kteří mají rádi silniční cyklistiku, ale v okolí nemají pěkné silnice, bojí se do provozu, chtějí více do přírody a podobně.
Gravel kolo totiž vychází konstrukcí ze silničního kola, je na něm tedy stejný posed. Geometrie kola se však trochu liší. Tato kola mívají hrubší, tlustší a odolnější pláště a také trochu jiné komponenty.
Takže, pokud máte v okolí stejně rozbité silnice, jako my - gravel by vám v garáži neměl chybět.
Ti, co na silničních kolech jezdí, jistě vědí, co od něj očekávají a jak správně si ho mají vybrat. I přes to velmi stručně: jedná se o kola, jejichž konstrukce je podřízena aerodynamice, minimální hmotnosti a maximální tuhosti. Jsou určena pro rychlou a svižnou jízdu po kvalitním povrchu.
Elektrokola
Tyto rady obecně platí i pro elektrokola. Do terénu horské, do města městské a podobně. Drobné rozdíly tu ale přeci jen jsou. V posledních letech už dávají lidé přednost horským kolům před krosovými, a to z toho důvodu, že horské kolo je pohodlnější, hlavně tedy i v mírném terénu, více než to krosové. Nemusíte se bát ani nižšího dojezdu kvůli širokým plášťům. Nebudeme lhát, ten se opravdu sníží, ale velice velice málo - zhruba v rozmezí 5-10 km.
Zde tedy máme horská elektrokola.