Jak správně mýt a starat se o kolo?
Správnou údržbou kola předejdete mnoha problémům. Složitější operace přenechte odbornému servisu.
Doma si ale kontrolujte stav řetězu, brzdového obložení a kolo pravidelně umývejte.
Řetěz
Vytahaný řetěz má negativní vliv na přesnost řazení, hrozí jeho přetržení a také si můžete zničit kazetu a převodník. K jeho výměně byste se měli dostat pravidelně, abyste předešli nepříjemnostem a vysokým výdajům za další opotřebované díly.
Jak ale spolehlivě poznat vytahaný řetěz? K tomu slouží měrka řetězu. My doporučujeme měrku řetězu Kovys.
Měrku nasadíme levým výřezem na libovolný článek napnutého řetězu, namontovaného na kole. Pravý stupňovitý zobák měrky lehce zatlačíme mezi články řetězu a podle toho jak hluboko tato část kalibru zapadne, vyhodnotíme míru vytahání řetězu.
První nebo druhý zoubek měrky (modrá šipka) - řetěz je pravděpodobně ještě nový
Třetí zub (zelená šipka) - řetěz je v pořádku
Čtvrtý zub (oranžová šipka) - je pravý čas řetěz vyměnit
Pokud měrka propadne úplně (červená šipka) - pravděpodobně je už pozdě jen na výměnu řetězu a nejspíše budete mít opotřebené i pastorky u kazety a převodníku.
Bude-li potřeba řetěz vyměnit, pro koupi toho správného je potřeba znát počet převodů. V naší nabídce najdete řetězy Shimano, Sram a KMC. Naši mechanici doporučují řetězy KMC, které mají dlouhou životnost.
Montáž provedete pomocí rychlospojek nebo nýtovače - záleží na jednotlivém typu. Například řetězy KMC mají vždy rychlospojky.
Brzdy
Už kvůli vaší bezpečnosti byste neměli zapomínat na brzdy.
U ráfkových brzd dbejte na to, abyste neměli roztřepená lanka a měli dostatek hmoty na špalcích.
U kotoučových brzd není údržba o tolik složitější, doporučujeme ji ale svěřit odbornému servisu. Sami si můžete kontrolovat stav brzdových destiček - pohledem shora snadno poznáte, že jsou destičky sjeté. Minimální tloušťka hmoty na destičkách je 0,5 mm. Nezapomínejte kontrolovat také brzdový kotouč - jeho minimální tloušťka je 1,5 mm (tuto informaci najdete na každém kotouči)
Pokud destičky vypadají jako na obrázku níže, vyměňte je. Stejně tak je nutná výměna pokud se hmota drolí, nebo jsou destičky mastné.
Mytí kola
Kolo byste měli pravidelně umývat od bláta, prachu a dalších nečistot. Nedoporučujeme používat wapky, silný proud vody vytlačí z ložisek vazelínu; při jejím nedostatku pak díly korodují, vržou a časem se zničí úplně.
Kolo doporučujeme umýt houbou a vodou s vhodným čistícím prostředkem – my máme osvětčený Cyklostar, který spolehlivě odstraňuje nečistoty a mastnotu. Nic nezkazíte ani čističem značky Muc-off.
Tyto přípravky používejte i do praček řetězů. Jsou různé typy praček, všechny však fungují na podobném principu, kdy do nádobky nalijete čistící prostředek, vložíte řetěz, zavřete nádobu a točíte pedály v protisměru.
Poté se zaměřte na další části pohonu - kazeta, přehazovačka, rolničky, převodníky a přesmykač.
K jejich snadné údržbě je vhodné použít speciální kartáče, díky jejichž tvaru se dostanete i do malých skulin.
Při mytí kola dávejte pozor, aby se nečistoty z kola nedostaly na brzdové kotouče ani destičky. Nikdy nemyjte brzdný systém stejnou houbou nebo hadrem, se kterým jste umyli kolo – může obsahovat mastnoty, které mohou brzdy negativně ovlivnit.
Mazání
Mytím jsme odstranili veškeré nečistoty, ale i potřebné mazivo z řetězu a vidlice. Aby řetěz nekorodoval a vidlice měla správný a hladký chod, je potřeba mazání obnovit.
POZOR při mazání buďte opatrní, abyste nezamastili kotoučové brzdy. Pokud by se vám přeci jen povedlo umastit kotouč, sundejte kolo a kotouč očistěte speciálním odmašťovadlem. Pokud se ale mastnota dostane na brzdové destičky, je nutné je vyměnit!
Řetěz mažte vždy po jeho umytí. Nešvarem mnoha cyklistů je neustálé mazání špinavého řetězu, kdy ale docílíte jen toho, že se na řetěz nabalují nečistoty, což působí jako brusná pasta a celý pohon se opotřebovává ještě rychleji. Kromě toho pak kolo často špatně řadí.
Mažte ho jen speciálními mazivy. Naši mechanici doporučují mazivo Brunox Lub & Cor, díky kterému má řetěz přesný a tichý chod a nelepí na sebe nečistoty.
Stejně tak důležité je nezapomínat mazat vidlici. Pro její správný chod a dlouhou životnost mažte její nohy silikonovým olejem. Můžete použít univerzální od Muc-off Silicon Shine nebo Brunox Deo speciálně vyvinutý pro vidlice Rock Shock (nic ale nebrání použití na jiné vidlice).
Nezapomeňte také na kontrolu plášťů. Především se zaměřte na to, zda má plášť dostatečný vzorek. Pokud vidíte plátno, plášť už vyhoďte.
Závěrem
Tyto tipy pro údržbu jsou jen opravdovým základem, pro náročnější cyklisty už doporučujeme navštívit náš odborný servis, kde vám rádi provedeme údržbu veškerých komponentů kola → vidlice, tlumiče, náboje, výpletů, hydraulických brzd a dalších. Více informací najdete ZDE