Obchod

Fotogalerie

Rock Machine 2022

Na čtvrtek 15. 7. 2021 jsme byli pozváni na prezentaci Rock Machine, jejíž součástí byla i exkurze do výrobny kol BFI v Kopřivnici. No a jak to tak poslední dobou je, vše bylo jiné, než jsme byli doposud zvyklí. Sepsali jsme pro vás naše postřehy z prezentace i výroby.

Obvykle se prezentace točí kolem příští sezóny a do těch následujících zabrousí jen zlehka. Tentokrát tomu bylo přesně naopak - příští rok budou změny minimální, ale o to větší pecky plánují na sezonu 2023 a další.

Uvítáni jsme byli změnou mota In Trail We Trust na Fun First. A proč, prostě proto, že na prvním místě je jezdit, a to i přesto, že specifikace kol se může měnit, dodací termíny posouvat... Hlavně se bavit a nezbláznit se z toho :-) Situace s koly je nyní tak neobvyklá a pro všechny nová, že všichni hledáme nové cesty, jak hlavně jezdit!

V první řadě by se slušelo pokusit se vám vysvětlit, proč vlastně kola nejsou a na příští rok budou stejná, nebo velmi podobná. Za tímto problémem se schovávají dva hlavní činitelé - celosvětová pandemie koronaviru a ohromný zájem o kola a elektrokola.

V současné době je uzavřena největší výrobna dílů Shimano, proto se (nejen) v Rock Machine snaží vymýšlet další alternativy, tak se na kolech začínají objevovat komponenty jiných výrobců, níže je popíšeme podrobněji. Dále kvůli ohromnému zájmu, ale také pozastavení dalších provozů, vázne doprava z východu. Firmy se předhánějí a přeplácejí, aby tu jejich zboží bylo co nejdříve - i proto ceny dílů rostou každým týdnem. Doposud byla obvyklá především lodní doprava. Nyní už se začíná využívat i ta kamionová, u které je ale spousta zádrhelů, jak byrokratických, tak opět spojených s koronavirem. A tak dále a tak dále. Tímto vznikají ohromné časové prodlevy, zpoždění, ale také růst cen.

Situace je dokonce taková, že v BFI mají plné sklady komponentů, ale protože jim chybí nějaký klíčový typ pro daný model, nemohou jej vyrábět. I proto se v některých případech může stát, že se specifikace (i letošních kol) trochu změní. Nyní je pro ně prioritou, aby vůbec nějaká kola byla. Nemusíte se ale děsit toho, že namísto přehazovačky Shimano najdete na kole třeba Microshift - v BFI tyto komponenty nejdříve pořádně otestovali, a když zjistili, že také fungují skvěle, rozhodli se je na kola osazovat.

Tím se dostáváme k výše zmíněným alternativám k věčně nedostupným komponentům Shimano. Na kolech se tedy začíná objevovat řazení a přehazovačky Microshift nebo kazety S-ride. Pak také brzdy Alhonga nebo Clarks. Nutno říci, že se tyto alternativy objevují u levnějších modelů. U těch špičkových si musíme počkat na Shimano nebo Sram.

A další plány? Nutno podotknout, že se zatím jedná jen o plány, tady jsou:

? U nás sice opravdu okrajovka, ale je to zajímavost, o které byste měli vědět. Je to elektro fatbike s motorem Bosh i SportDrive. Vychytávkou jsou nosiče s vysokou nosností nebo třeba držák na lyže či Skialpy. Tyto modely ale vyvážejí primárně do Finska.

? Co už je ale zajímavější, tak to jsou elektrokola s jednou rámovou trubkou, tzv. monotube a i se zadním odpružením. Ačkoliv se to na první pohled může zdát, nejsou to jen elektrokola do města, časem si určitě najdou cestu i na cyklostezky a dlouhé výlety. Elektrokola jsou to velmi pohodlná, snadno se na ně nastupuje a díky vychytané geometrii na nich vydržíte i desítky kilometrů.

? Objevit by se mohl i elektro model eCafe Machine, který je takovým trochu retro modelem. Své zájemce si také určitě najde.

? Na některých modelech dojde k vývoji geometrie rámu na Shark Spine Evo 2. Horní rámová trubka bude ještě více snížená, nástup snazší a posed ještě pohodlnější.

? Co se týče rámu, tak by se mohla objevit věc, která už v historii na kolech Rock Machine byla - Split Top Tube - otevřená horní rámová trubka. Do otvorů se zakomponuje tlumič, nebo také brašna. Viděli jsme vytisknutý prototyp rámu a vypadá to velmi dobře.

? Co je velká pecka, tak se v modelové řadě gravel kol i MTB objeví elektrické řazení a u modelu Blizz CRB 90 dokonce i elektricky ovládaná teleskopická sedlovka.

? V elektrokolech se pak objeví tzv. Discover model, bude to plně vybavené elektrokolo, a to nejen blatníky, ale dokonce i brašnami.

? U elektrokol ještě zůstaneme. V BFI si vyvíjí vlastní motor SportDrive, kterému se věnují více a více. Proto by se v roce 2023 měl objevit motor SportDrive 4. generace. Měl by mít 4 stupně podpory, barevný displej, USB konektor na displeji. Motor by měl být menší, ale se stejným dojezdem. Objevit by se také měla plně integrovaná baterie. Konečně se tedy i SportDrive začíná vyrovnávat předním výrobcům elektropohonů.

? Od ebiků skočíme na silnici - Rock Machine by mohl představit model mezi silničkou a gravelem. Prototyp měl celokarbonový rám, vidlici, představec, řídítka, elektrické řazení a vysoké karbonové ráfky Zipp. Kolo bude mít širší 32mm široké pláště, úchyty na brašny - proto to není klasická silnička, ale geometrií zase ne úplně gravel.

? Co nás hodně potěšilo, a moc doufáme, že to klapne, je dirtový model Rock Machine na 26 kolech do každého bikeparku. A když bikeparky omrzí, měl by se dát snadno přestavět na kolo s přehazovačkou.

? Na posledy bychom rádi zmínili spolupráce se zajímavými osobnostmi. Trail Huntera už určitě znáte, Rock Machine s ním spolupracuje čím dál více, jejich spolupráce je založená nejen na práci, ale také už na vzájemném přátelství - a na výsledcích je to znát. Dále musíme zmínit Vojtu Bláhu a Kristynu Havlickou - opět to není jen o ježdění, ale i o vzájemné spolupráci na doplňcích, nebo třeba grafice.

To je z novinek víceméně vše, moc doufáme, že alespoň některé z nich se opravdu uskuteční, protože věříme, že i vy z nich budete nadšeni.

V krátkosti bychom se také rádi pověnovali exkurzi do výrobny - budovy výroby se nachází v areálu Tatry v Kopřivnici, BFI vlastní dvě - jednu výrobní halu, druhý sklad, plánují se ještě rozšiřovat. Výroba je opravdu profesionální, každý zaměstnanec má své místo a přesně stanovenou činnost, při práci jim pomáhají moderní stroje a vybavení. Podívejte se na fotogalerii, ze které si můžete udělat vlastní obrázek.

 

Věříme, že se nám povedlo vám přiblížit tamní skvělou atmosféru a trochu vás motivovat k těšení se na další roky.

 

Praktické rady cyklistům

Dozvíte se v naší poradně

Jak vybrat kolo a jak se pak o něj starat?

Jak se obléknout na sportovní výkon a také vše o elektrokolech...

Novinky na váš e-mail

Buďte o krok napřed! Vše okolo kol pravidelně v e-mailu.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů.