Jak se starat o elektrokolo
Elektrokola už jsou, chtě nechtě, součástí cyklistického světa. Jsou to ale stroje, které jsou dražší a i náročnější na údržbu. Proto jsme pro vás sepsali několik užitečných rad, které vám pomohou mít elektrokolo ve stále skvělé kondici a pomohou prodloužit jeho životnost.
Následující rady jsou založené na několikaletých zkušenostech se servisem a také na hodinách studia o elektropohonech a bateriích.
Provoz elektrokola
V první řadě si pečlivě prostudujte návod k použití. Každé elektrokolo se totiž ovládá jiným způsobem. Obecně ale platí, že při používání elektrické přípomoci je potřeba ji užívat s rozmyslem, a to tak, že pro jízdu do prudkého kopce volte střední stupně přípomoci a také lehčí stupeň rychlosti na zadní přehazovačce. Naopak při jízdě po rovině nebo do mírného kopce můžete zvolit jak těžší převod, tak i vyšší stupně elektrické přípomoci, které se snaží dosáhnout maximální rychlosti.
Jízda na elektrokole se v tomto případě dá přirovnat k jízdě automobilem – jedete-li autem do prudkého kopce, obvykle také neřadíte pátý rychlostní stupeň. A tímto je dobré řídit se i na elektrokole. Sami vyzkoušejte, že maximální přípomoc do prudkého kopce neznamená vyšší rychlost, ale zpravidla jen vyšší spotřebu baterie a zatížení motoru.
U elektrokol se středovým motorem řaďte rychlosti na přehazovačce s citem – řetěz je u takového elektrokola při řazení mnohem více namáhaný a při řazení ve velkém tahu hrozí i jeho přetržení. Proto při řazení polevte ve šlapání.
Stejně tak brzdové destičky jsou opotřebovávány rychleji a jsou více namáhané. Proto, především při jízdě z velmi prudkého kopce, brzděte vždy přední i zadní brzdou současně, a také přerušovaně, aby měly brzdové kotouče možnost ochladit se. Někomu se může přerušované brzdění jevit jako nebezpečná a nerealizovatelná akce. Je to ale jen otázkou cviku – zpočátku si takové brzdění vyzkoušejte z mírného kopce na bezpečném místě. Můžete to provádět tak, že stále brzdíte přední brzdou a zadní na chvíli pustíte a tyto akce střídat.
Ačkoliv se občas setkáváme s opačnými názory, tak dle našich zkušeností, je spotřební materiál na elektrokolech více namáhaný a i dříve opotřebovaný. Argumentem pro je hlavně vyšší celková hmotnost, vyšší rychlost a větší zátěž při řazení.
V současnosti už existují speciální, pevnější řetězy a brzdové destičky pro elektrokola, které mají delší životnost. Jejich užívání doporučujeme a sami je při servisu elektrokol využíváme.
Pozor – u elektrokol se středovým motorem nikdy nezatěžujte pedály (nestůjte ani nemějte položenou nohu na pedálu) při zapínání elektropohonu na kole. Pokud tak učiníte, systém elektrokola vám bude hlásit chybu. Toto je velmi častý problém začátečníků.
V případě, že motor nereaguje, jako první zkontrolujte, zda je čidlo rychlosti na správném místě. I toto je velmi častý problém, ke kterému může dojít například při převozu elektrokola v autě a podobně.
Údržba elektrokola
Při mytí elektrokola platí vesměs stejné zásady, jako při mytí běžného kola, o těch jsme se rozepsali ZDE. U elektrokola pak platí obzvlášť – nemýt jej tlakovou vodou.
Pro mytí elektrokol pak existují speciální mycí prostředky, které jsou šetrnější k elektrickým kontaktům.
Stejně tak existují speciální maziva pro elektrokola, která jsou zase vyvinuta pro vyšší namáhanost řetězu. Při údržbě elektrokola můžete použít i speciální sprej Nanoprotech Electric pro promazání elektrických kontaktů. Toto mazivo se hodí i pro jiná elektrická zařízení.
Při převozu elektrokola na autě a v dešti chraňte místo pro baterii, displej a motor například igelitem. Vysoká rychlost jízdy v kombinaci s deštěm totiž pak na elektrokolo působí jako mytí tlakovou vodou.
5 tipů pro prodloužení životnosti baterie
Baterie je zpravidla nejdražší součást elektrokola, proto se o ni starejte, aby vám vydržela co nejdéle. Tyto tipy se vám odvděčí až po delší době, určitě je ale nepodceňujte.
1. Baterii nenechávejte vybitou a také často nevybíjejte pod 20%, zároveň ji ale také nepřebíjejte. Tzn. po nabití do 100% ji odpojte z nabíječky.
2. Baterii nenabíjejte ihned po jízdě – nechte ji několik minut vychladnout.
3. Pozor na vysoké teploty! Elektrokolo neparkujte na přímém slunci. Není-li to možné, baterii sundejte a schovejte do stínu nebo na chladnější místo.
4. Baterii skladujte nabitou mezi 60 – 80% při teplotě 5 – 15°C. Za skladování se považuje 30 a více dní. Poté, před první jízdou, baterii nabijte do plna. Stav nabití kontrolujte 1x měsíčně.
5. Při převozu elektrokola z něj baterii sundejte a převážejte ji tak, aby nedošlo k jejímu poškození. I menší rána může baterii uškodit.
Diagnostika elektrokola
Elektrokola s motory značky Bosch, Shimano, Comp Drives a Sport Drive umožňují diagnostiku softwaru, kterou poskytujeme i naší prodejně Kolo-park.cz. Během diagnostiky se aktualizuje software a odhalí se případné chyby. Diagnostiku provádíme vždy před prodejem elektrokola. Dále jí doporučujeme absolvovat minimálně 1x ročně.
Pro kola zakoupená v naší prodejně poskytujeme diagnostiku zdarma po dva roky od koupě (diagnostiku zdarma provádíme však maximálně 2x ročně). Pro ostatní elektrokola, nebo po dvou letech, je diagnostika zpoplatněna.
Aktuální ceník servisních prací, včetně diagnostiky elektrokol, najdete ZDE.